L.A, 411

Första resan avklarad, check. Jag älskar verkligen att göra spontana resor men min kropp gillar det verkligen inte. Fy vad jag var åksjuk då det var dags att resa till flygplatsen! Först och främst så hade jag legat vaken halva natten och haft resfeber för att sen vakna upp med förkylning och fruktansvärd åksjuka på det.. inte kul. Gabi hämtade oss, mig och Sabina, vid 6.30 och sen bar det iväg. Vi landade vid LAX vid 11 tiden, så härligt!

Det första vi ser då bagaget är hämtat är sol! Sol sol sol i massor! För att vara säker så sticker jag ut en arm genom en dörr vid bagageinhämtningen bara för att vara säker på att det var varmt, och det var det. Äntligen en anledning till att raka benen, för här ska shorts eller klänning på!

Efter en del krångel med att få bra vägförklaringar så lyckas vi komma på rätt buss mot Torrens, som visar sig vara en rejäl förort till L.A. I vår reseuofori har jag och Sabina bokat ett hotell i hooden. Som tur var är hotellet rätt fint, inga kackerlackor eller märkliga människor kring området så det är väll ändå ett plus?! Frukost ingick med, våffelfrukost dessutom :D Hur som helst så börjar vi förstå att vi kommer att ha ett helsike att ta oss runt i L.A. Då vi snackade om att åka buss med receptionisten menade han att det i princip är omöjligt, challange accepted säger jag :D

Första dagen i LA gick åt till att undersöka Torrence, den gigantiska gallerian och lite lull lull omkring. Jag introducerade benvaxning för Sabina, inget som hon troligen kommer att göra igen. Men ack vad det behövdes på oss båda! Så med nyvaxade ben var vi redo att undersöka resten av LA på en helg. Som sagt så shoppades det mest under dag ett, dag två däremot styrdes mot Hollywood.

Med buss och tunnelbana lyckades vi efter några skräckslagna minuter ta oss in till Hollywood. Jag säger då det, det är bara skummisar och gängmedlemmar som åker med tunnelbanan i Hollywood. Har nog inte haft så många som försöker spana på en samtidigt, så många som såg läskiga ut. Vi tog oss som tur var upp på main street och kunde andas ut, aldrig igen! Nu blir det taxi och buss i fortsättningen.

Jag måste säga att jag böev lite besviken på Hollywood. Det kändes som vilken annan stad med mycket turism som helst. Inkastare och försäljare i varje hörn, massor av småprylar som är gjorda i kina men som kostar för mycket på streatan i Hollywood. Visst var det roligt att se skylten och se walk of fame, men i övrigt var det lite örerskattat. Toppen på isberget var ändå rundturen runt stjärnornas hem och till hollywood skylten, man fick se grindar och delar av tak genom buskage sen hallywood skylten på avstånd långt ner på en väg. Vi fick inte ens kliva ur bilen och ta kort vid skylten. Jag blev självklart upprörd, speciellt då han började köra då både jag och sabina stod upp i bilen för att försöka få med skylten på avstånd. Han fick då ingen dricks av mig, pff..!

Dagen efter packade i väskan och tog bussen till Venice beach. God damn it vilket underbart ställe. Riktigt slappt ställe med massa smaskig mat i varje gathörn, märkliga gatuartister, coola människor och häng på varje gräsplätt. Lite festivalkänsla fast med lite mer lull lull i butikerna. Det kändes som att man var i ett avsnitt av ”Pacific blue” med alla cykelpoliser runt omkring en, härligt! Det läckraste var nog bongotrummfesten vid solnedgången: säkert 200 personer som samlades nere på stranden och dansade till omkring 10 olika bongotrummor, flummigt men coolt! Vi avrundade kvällen med lite öl på några uteserveringar längst strandpromenaden, lyssnade på ett Doors coverband och slappade. Ooo.. just det ja, jag och Sabina blev filmade för något tv-klipp med en gatumagiker. Lagomt bra avrundning för kvällen

För att summera upp hela helgen har det varit kanon. Nog för att vi hamnade i den delen av L.A som gud glömde men jag känner att vi gjorde det bästa av det. Torrence är inte delen man vill bo på varken om man vill ut och upptäcka eller om man vill ut och festa. Däremot var det nära till stranden så om det är det man är ute efter så funkar det. I övrigt så måste jag säga att vi gjorde det bra med alla bussturer. Nog för att vi tog taxi då vi åkte hem eftersom man inte vill vara två ensamma tjejer i tunnelbanan i Hollywood. När man förklarar för folk att man tagit buss till där man är har alla reagerat på samma sätt ”woowww..did you take the bus?! Are you crazy.. you dont take the bus in L.A” Men det funkade. Är man fattig student så är man, sen åkte vi ju bara mitt på dagen, taxi på kvällen. Det känns ändå som att man har fått en bra koll på LA och då jag och Marie tar vår tur till LA så vill jag nog på en av de där filmbolagsturerna hellre än se grindar, och jag vill bo i Venice beach :D

Nu har jag iafl kommit hem till Monmouth igen. Mitt rum ser ut som ett helvete och det är bara att ignorera för att ta tag i skolan igen. Jag har mitt första midterminsprov nästa vecka… Sen fick jag föresten A på min paper i stress management, I like it J

I Torrens

Ett av det märkligaste jag har sett, Det där är riktiga LEVANDE fiskar, i små burkar. Fannsa att köpa i $1 store... Plågeri

Massa massa godis!

Skridskopark

Skyskrapor!

And the Oscar goes to... EMMA!!

Hollywoodskylten lååångt i bakgrunden

Lite tydligare skylt

De där klackarna är för höga till och med för mig...

Playboy mansions grind.. Mr Heffner ville visst inte släppa in oss :/

Walk of fame, Marilyn Monroe

En superstor galleria i Hollywood!

Shoppoholic.. wohoo!

Den underbara bussen...

Venice Beach, Basket på boardwalken!