Såå.. djurförsök...

Jag var på den märkligaste lektionen genom tiderna idag, Biopsykologi. Det började intressant med arvsanlag och bilogi men på något vänster kom läraren in på djurförsök. Han menade att ett djur har det mer plågsamt om de är husdjur till någon eftersom det finns odds att ägaren exempelvis kedjar fast sitt djur utanför huset och inte bryr sig om det tillräckligt. Djurförsök å andra sidan, då får djuren bo i bra lokaler som blir undersökta minst två gånger om året av inspektörer.

Hmm.. rätta mig om jag har fel, men är inte oddsen större att djuret dör en långsam och plågsam död större om de bor i ett forskningslabb än om de bor hemma hos någon. Även om det finns idioter som äger djur så finns det ju även bra människor.

Hur som helst så forsatte lektionen i den här andan. Läraren förklarade in i minsta detalj hur djurförsök går till väga, hur labbrocken på forskare oftast är jätteäcklig på vänster sida eftersom det är den armen de använder då de håller fast djuret medan de sprutar in diverse i dennes mage. Eftersom djuret är rädd så bajsar och kissar den ner hela labbrocken, stackars labbrock...Lektionen fortsätter med en detaljrik förklaring på hur man delar en hjärna för att avslutas med en övertalningssession i en halvtimme om hur dum i huvudet man är om man använder bedövning/nersövning/droger vid operationer och annat. "Det är väll bara att bita ihop". Han förklarade här även hur hans mammas höftoperation gick till, självklart utan nersövning och bara lokalbedövning, hur hans mamma kunde känna benen sågas igenom och höftleden ryckas ur. Ja.. alla härliga detaljer in till hur sågbränning av ben luktar, härligt!

Toppen på isberget var ändå då han förklarade att vi ska läsa några kapitel på det här med djurförsök så att vi ska veta hur vi själva ska gå tillväga då vi ska utföra experiment i framtiden.

...Jag droppade den kursen, tack och adjö.

Annars så har dagen flytit på som smort, har fått en del gjort med plugg och börjar komma in i det här lite mer. Nu hoppas jag bara på ett trevligt mail från Marie om medelande från vår studievägledare hemma.. förlåt att jag är kryptisk men jag vill inte hoppas så mycket att jag säger vad det är, om det går bra så berättar jag :)


Ooo.. eftersom jag har berättat om vår "HillBillyBus" så tar jag med en liten bild. Detta är alltså den enda kommunala trafiken som finns här i Monmouth, det tar en in till Salem och tillbaka för $2, sista bussen åker från salem kl 18.05.. Som sagt, HillBillyBus ;)

Nu ska jag krypa ner med min övermysiga filt och ttta på lite cugar town!
God natt
Puss


Kommentarer
Postat av: maaj

men fy vilken läskig en... nog tur att du droppade den,, känner jag dig rätt hade du inte kunnat hålla dig många lektioner utan att göra ett emma ryt på honom ;) haha han vet inte hur nära han var... hoppas du har bättre lycka med dina andra kurser!

2011-01-07 @ 18:22:40
Postat av: Louise Samuelsen

Haha... nice lærer, det må jeg sige! Så kan du da i det mindste glæde dig over, at du nu ved, hvordan en hofteoperation foregår! I detaljer! ;)



Haha Emma, det er den mest underholdende blog jeg har læst til dato! Når nu du snart er færdig på studiet, så kan du da så fint tage springet og læse til journalist! :D

2011-01-12 @ 20:17:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0